BAR U VALPURŽINY NOCI - BĚHACÍ MATEMATIKA

Kód: 11310
45 Kč 45 Kč bez DPH

materiál v pdf

Detailní informace

Detailní popis produktu

Tato aktivita „Běhací matematika: Bar u Valpuržiny noci“ je navržena pro dynamické a interaktivní vyučování matematiky s tematickým přesahem do světa magie a lektvarů. Je určena pro žáky 1. až 5. třídy základní školy a nabízí zajímavý způsob, jak procvičovat aritmetické operace a finanční gramotnost. Aktivita spojuje fyzický pohyb s rozvojem matematických dovedností a spolupráce mezi žáky.

Učitel připraví aktivitu vytisknutím sad kartiček, které představují přísady a lektvary, a receptů, které jsou potřebné k vytvoření magických lektvarů. Tyto kartičky jsou pak rozvěšeny po třídě nebo mohou být rozmístěny v prostoru školy či na školní zahradě. Ceny přísad a lektvarů jsou zapsány mazatelnou fixou, což učiteli umožňuje přizpůsobit číselný obor podle věkové skupiny dětí a cílů vyučovací hodiny.

Učitel má flexibilitu ve stanovení cen, a tedy i v obtížnosti početních operací, což umožňuje přizpůsobit aktivitu různým úrovním schopností ve třídě a také různým ročníkům.

Materiál může být použit jednotlivě, ve dvojicích, nebo ve skupinách, což podporuje spolupráci a komunikaci mezi studenty.

Aktivita může být rozšířena po třídě, chodbě nebo i venku, což dětem umožňuje pohyb během učení.

Učitel musí vše připravit vytisknutím materiálů a popsáním cen na kartičky, které mohou být napsány například mazatelnou fixou, aby bylo možné ceny měnit a opětovně použít materiál.

VARIANTY AKTIVITY:

Varianta 1: Žáci dostanou pracovní list s recepty na lektvary. Každý recept obsahuje seznam přísad potřebných k vytvoření lektvaru. Učitel stanoví ceny jednotlivých přísad. Úkolem žáků je pak spočítat celkovou cenu lektvaru sčítáním cen přísad a případně násobením, pokud je přísada potřebná vícenásobně.

Varianta 2: Žáci pracují s lektvary, kterým učitel již přiřadil ceny. Na pracovním listu je úkol spočítat, kolik by čarodějnice utratily za nákup lektvarů. To vyžaduje od dětí, aby sčítaly ceny různých lektvarů k zjištění celkové útraty.

Varianta 3: Tato nejnáročnější varianta kombinuje obě předchozí části. Děti nejprve vypočítají ceny lektvarů podle cen přísad (pracovní list 1), a poté použijí tyto ceny k odhadu útraty čarodějnice (pracovní list 2). Tato komplexní varianta spojuje sčítání, násobení a součet celkové částky.

VÝUKOVÝ CHARAKTER:

  • Aplikace matematiky ve světě: Zapojení reálných cen do hry pomáhá žákům porozumět praktickému využití matematiky v každodenním životě a rozvíjí jejich finanční gramotnost.
  • Různé úrovně obtížnosti: Flexibilita v nastavení cen umožňuje učitelům adaptovat složitost úkolů podle věkové skupiny a schopností studentů. Lze tak zahrnout jednoduché sčítání pro první ročníky až po složitější početní operace pro žáky pátých tříd.
  • Zvýšené zapojené žáků: Díky propojení učení s pohybovou aktivitou se studenti nejen učí, ale také se zabaví a spalují energii, což může vést ke zvýšení pozornosti a lepšímu zapamatování učiva.
  • Podpora samostatného myšlení: Studenti musí samostatně aplikovat početní operace a logické myšlení k řešení úkolů, což podporuje rozvoj kritického myšlení a problémově orientovaného učení.
  • Spolupráce a sociální interakce: Možnost pracovat ve dvojicích nebo skupinách podporuje rozvoj komunikativních schopností, týmové práce a učení se od vrstevníků.
  • Integrace tematického učení: Využití tématu Valpuržiny noci umožňuje učitelům propojit matematiku s historií, lidovými tradicemi a literaturou, což poskytuje bohatší kontext a může pomoci studentům vytvářet multidisciplinární spojitosti.
  • Hloubkové učení: Při plnění úkolů jsou žáci vedeni k rozvoji hloubkového pochopení matematických principů, protože musí vyhodnotit a sčítat náklady na složení lektvarů a uvažovat o jejich celkové ceně.

VZDĚLÁVACÍ CÍLE:

  • Rozvoj základních početních dovedností: Zlepšení schopnosti sčítání, odčítání a násobení, což jsou klíčové matematické operace, které žáci potřebují pro další vzdělávání i pro každodenní život.
  • Finanční gramotnost: Učení se, jak pracovat s penězi prostřednictvím počítání nákladů a výdajů, což připravuje žáky na základy finančního rozhodování.
  • Aplikovaná matematika: Pochopení, jak lze matematiku použít v praktických situacích, například při stanovení ceny produktů nebo služeb.
  • Řešení problémů: Podpora logického myšlení a kritické analýzy při řešení složitějších matematických úkolů.
  • Sociální a komunikační dovednosti: Rozvoj schopnosti pracovat v týmu, sdílet nápady a komunikovat myšlenky jasně a efektivně.
  • Fyzická aktivita: Propojení učení s pohybem k podpoře zdravého životního stylu a udržení pozornosti a koncentrace dětí.
  • Samostatnost a sebeřízení: Povzbuzení žáků k samostatné práci a k odpovědnosti za jejich vlastní učení.
  • Kreativní a inovativní myšlení: Stimulace kreativity při přemýšlení o tom, jak spočítat cenu lektvaru a jak ji zaznamenat.
  • Multidisciplinární spojitosti: Integrace matematiky s jinými obory jako je historie, kultura a literatura prostřednictvím tématu Valpuržiny noci.
  • Vnímání a pozorování: Zlepšení schopnosti detailně sledovat a zaznamenávat informace z různých zdrojů.
  • Motivace a zapojení: Posílení vnitřní motivace žáků k učení se matematice díky hravému a zážitkovému přístupu.

 

VYUŽITÍ V PRAXI:

Aktivita je flexibilní a může být přizpůsobena různým úrovním obtížnosti. Díky tomu je možné zahrnout i složitější matematické operace pro starší žáky nebo jednodušší sčítání a násobení pro mladší děti. Aktivita také podporuje společnou práci a komunikaci, protože děti mohou pracovat ve dvojicích nebo malých skupinách, což je zároveň výborné pro rozvoj sociálních dovedností. Navíc při běhání mezi různými stanicemi se rozvíjí i fyzická kondice dětí.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: